kontuzja-blog
 

Artykuł partnera

Sport i ćwiczenia są korzystne dla zdrowia, ale nawet najsprawniejszym zdarzają się urazy. Powody są różne: kiepskie wyposażenie, nieprawidłowa postawa podczas ćwiczeń, brak rozgrzewki albo zwykły pech. Co zrobić, kiedy przytrafi się to akurat nam?

 

Drobne urazy.

Natychmiast po wypadku zabezpiecz miejsce wystąpieniu urazu. Przez najbliższe dni odpocznij, unikaj obciążeń fizycznych. Naciągnięty mięsień jest bardzo podatny na poważniejsze uszkodzenia, zwłaszcza przez kilka pierwszych godzin po urazie. Jeśli uszkodziłeś kostkę albo kolano zastosuj kule, a na uszkodzony bark lub nadgarstek – temblak.

Do miejsca urazu przyłóż lód (lub, jeśli nie masz worka z lodem np. mrożony groszek) owinięty w ręcznik. Chcesz uniknąć kontaktu lodu ze skórą, ale przyłożenie go na 15-20 minut znacząco zredukuje ból i obrzęki.

Elastyczny bandaż może pomóc ci unieruchomić uszkodzony obszar i ograniczyć występowanie obrzęku. Pamiętaj, żeby zdejmować go na noc.

Jeżeli uraz nie jest groźny, to zastosowanie się do powyższych wskazówek powinno wystarczyć do kompletnego powrotu do zdrowia.

Poważne urazy.

Urazy sportowe zazwyczaj zaczynają się goić po około trzech dniach. Powinieneś odczuwać zmniejszony ból, obrzęk powinien powoli ustąpić, a siniaki – zanikać. Jeżeli nie dostrzegasz poprawy, rozważ odwiedzenie lekarza albo profesjonalnego rehabilitanta. Zadbanie o kompetentną opiekę odpowiednio wcześnie może drastycznie skrócić czas rehabilitacji poważnego urazu.

Po pierwszym tygodniu odpoczynku powinieneś zacząć ostrożne ćwiczenia uszkodzoną kończyną. Kompletne unieruchomienie jest szkodliwe zarówno dla twoich mięśni jak i dla szybkości rehabilitacji. Zacznij od rozciągania, pilnując jednocześnie żeby nigdy nie dochodzić do progu bólu. Po pewnym czasie powinieneś zacząć dostrzegać zwiększanie się zakresu twoich możliwości ruchowych.

Możesz przyśpieszyć powrót do pełnej sprawności stosując profesjonalny sprzęt rehabilitacyjny. Taśmy do kinesiotapingu, oraz olejki do masażu możesz znaleźć na w sklepie Juventas.

Rehabilitacja po urazach sportowych