dietetyczne dania z grilla
 

Dania przygotowywane na grillu wiszącym kojarzą się z tłustymi potrawami, głównie karkówką. Tymczasem grillowanie potraw potrafi wręcz obniżyć ich kaloryczność, ponieważ część tłuszczu się wytapia. Do przygotowania potraw w ten sposób nie używamy oleju, dzięki temu nie stają się one bardziej kaloryczne.

Tradycyjne przepisy na dania z grilla opierają się na tłustych gatunkach mięs podawanych często z białym pieczywem i masłem czosnkowym. Brzmi to jak koszmar dietetyka. Trudno uwierzyć, że grillowanie może być dobrą metodą na obróbkę żywności dla osób chcących zredukować masę ciała.

Na grillu węglowym można przygotować dowolny rodzaj warzywa, który dzięki pieczeniu zyska nowy smak wzbogacony o aromat dymu.

Kurczak z grilla wiszącego

Ten gatunek mięsa jest zalecany w czasie redukcji masy ciała ze względu na wysoką zawartość białka, a niską tłuszczu. Składniki:

  • piersi z kurczaka,
  • musztarda,
  • oliwa z oliwek,
  • przyprawy: sól, pieprz, curry.

Każdą pierś z kurczaka należy umyć i ułożyć na talerzu. Skropić odrobiną oliwy z oliwek i musztardą, posypać curry, solą oraz pieprzem. Natrzeć przyprawami i wstawić do lodówki na kilka godzin by mięso się zamarynowało.

Układamy kurczaka na grillu ogrodowym na trójnogu i pieczemy kilka minut z każdej strony na średnim ogniu. Mięso powinno mieć rumianą skórkę z zewnątrz, jednak po naciśnięciu powinno być jędrne. Ogień nada potrawie niepowtarzalny smak, a na jej powierzchni zarysują się ciemniejsze pasy.

Tak przygotowany kurczak będzie doskonałym głównym daniem. Jeżeli chcemy nadać mu bardziej wykwintny charakter, możemy pokroić mięso w pasy i podawać na sałatce ze szpinaku, czerwonej cebuli z owocem granatu. W mniej dietetycznej wersji całość można polać sosem winegret.

Łosoś z grilla ogrodowego

Chcąc ograniczyć ilość kalorii w diecie warto zastąpić przynajmniej część mięsa w swoim menu rybami. Ogromne znaczenie ma sposób przygotowania, ponieważ tradycyjna ryba w panierce wchłaniająca większość tłuszczu z patelni podczas smażenia nie będzie dobrym wyborem.

By przygotować łososia na grillu ze stali nierdzewnej potrzebujemy:

  • filet z łososia,
  • kilka ząbków czosnku,
  • sok z połowy cytryny,
  • sól, pieprz, świeży rozmaryn.

Kroimy filet w pasy o grubości pięciu centymetrów. Myjemy je i układamy na kawałkach folii aluminiowej. Skrapiamy każdy sokiem z cytryny, przyprawiamy solą i pieprzem. Na każdym kawałku układamy rozgnieciony ząbek czosnku i gałązkę rozmarynu. Zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na 4 godziny.

Wrzucamy na ruszt grilla węglowego łososia w folii. Pieczemy przez 15 minut skórą w dół. Podajemy z grillowanymi warzywami. Bez względu na rodzaj grilla należy dopilnować, by temperatura nie spaliła łososia z zewnątrz. Duży wybór grilli znajdziemy na Grillomaniak.pl.

Grillowane szparagi w szynce szwarcwaldzkiej

Grillowane szparagi to bardzo prosta przystawka. Składniki:

  • szparagi,
  • szynka szwarcwaldzka w cienkich plastrach,
  • kilka ząbków czosnku,
  • parmezan.

Szparagi zawijamy w szynkę i opiekamy na grillu ogrodowym. Czas zależy od stopnia dojrzałości szparagów. Po chwili ściągamy je z rusztu i jeszcze gorące posypujemy startym parmezanem. Są doskonałym dodatkiem do mięs lub ryb, ale dla osób drastycznie się odchudzających mogą być głównym daniem.

Grillowanie może być doskonałym sposobem na zmniejszenie kaloryczności naszych potraw. Dieta nie musi być nudna albo wymagająca godzin gotowania. To rozwiązanie jest dobre nie tylko dla odchudzających się osób, ale też tych ceniących zdrową żywność.

Dietetyczne dania z grilla wiszącego