Kreatyna to bez wątpienia nie tylko jedna z najbardziej popularnych oraz najbardziej „tradycyjnych” odżywek kulturystycznych, ale także jeden z najskuteczniejszych, o ile nie wprost najskuteczniejszy legalny anabolik.

Tradycja stosowania kreatyny w kulturystyce sięga jeszcze lat 70 ubiegłego stulecia, co sprawia, że ta substancja pod względem swojego stażu zdecydowanie przewyższa chociażby popularne BCAA.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że od momentu, gdy kreatyna dopiero zaczynała być stosowana w kulturystyce oraz sportach siłowych, minęło naprawdę sporo czasu i pojawiło się sporo nowych możliwości. W dzisiejszych czasach mamy do wyboru wiele różnych, odmiennych od siebie pod względem działania form kreatyny. Znane są również substancje zwiększające efektywność suplementacji kreatyną.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć na temat stosowania kreatyny i jak stosować ten „najsilniejszy legalny anabolik”, aby osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty? Postarajmy się odpowiedzieć na te pytania.

Czego nie wiesz o kreatynie?

Zawodowi kulturyści nie mają wątpliwości: jeżeli chodzi o wszystkie odżywki i suplementy diety dostępne obecnie na rynku, to właśnie kreatyna zapewnia zdecydowanie najsilniejszą i najbardziej wyraźną odpowiedź anaboliczną organizmu. Warto jednak zaznaczyć, że silnymi właściwościami anabolicznym cechuje się przede wszystkim jedna z podstawowych form tej substancji, a mianowicie monohydrat kreatyny.

Stosowanie monohydratu to bez wątpienia dobry sposób na przyspieszenie efektów anabolicznych. Warto jednak poznać kilka tricków, dzięki którym suplementacja będzie skuteczniejsza.

Przede wszystkim, zawsze warto stosować fazę „ładowania kreatyną”. Oznacza to, że przez pierwsze 3-5 dni suplementacji stosujemy znacznie wyższe dawki, w zależności od naszej wagi. Dzięki temu, komórki mięśniowej szybciej nasycają się kreatyną, co przyspiesza osiągnięcie dobrych efektów treningowych.

Kreatynę, zwłaszcza okołotreningowo, warto również stosować łącznie z beta-alaniną. Ta ostatnia ma bowiem między innymi tę właściwość, że poprawia transport kreatyny do wnętrza komórek mięśniowych, tym samym zwiększając efektywność suplementacji kreatyną. Warto również stosować kreatynę łącznie z dobrą, skuteczną formą magnezu(cytrynianiem lub jabłczanem) a także tauryną. Obie te substancje również poprawiają anaboliczne działanie, jakie wykazuje na mięśnie kreatyna.

Czego nie wiesz o kreatynie?