Na rynku dostępnych jest wiele suplementów, które są przeznaczone dla osób pragnących rozbudować masę mięśniową.

Dużą popularnością cieszą się aminokwasy rozgałęzione BCAA. Wynika to z tego, że są one skuteczne, a ich działanie zostało potwierdzone przez odpowiednie badania naukowe.

Skład

Te suplementy składają się z trzech aminokwasów egzogennych, a więc takich, których organizm nie potrafi sam wyprodukować, co sprawia, że należy je dostarczyć w jakiejś formie zewnętrznej. Podstawowe składniki tych produktów to:

  • walina – chroni tkanki mięśniowe przed rozpadem, optymalizuje procesy wytwarzania energii w mięśniach, reguluje poziom hormonu wzrostu,
  • leucyna – spowalnia działanie kortyzolu (hormonu odpowiedzialnego za nasilanie procesów katabolicznych), wpływa na szybszy rozrost białek w mięśniach,
  • izoleucyna – ma działanie antykataboliczne, a ponadto wpływa na stabilizację stężenia glukozy we krwi.

Właściwości

Te odżywki charakteryzują się następującymi właściwościami:

  • spowalniają katabolizm, a więc rozpad mięśni, którego przyczyną jest trening wytrzymałościowy,
  • pozwalają uzyskać większą wytrzymałość mięśniową,
  • wpływają na wzrost anabolizmu, dzięki czemu można szybciej rozbudować tkankę mięśniową,
  • rzeźbią sylwetkę,
  • zwiększają aktywność neuroprzekaźników,
  • pomagają w zmniejszeniu tkanki tłuszczowej,
  • zwiększają odporność na ból.

Dawkowanie

Te suplementy najlepiej przyjmować w czasie około-treningowym. Ważne jest to, że można je przyjąć nie wcześniej niż 15 minut po zakończeniu treningu. W ciągu doby zaleca się przyjmowanie 1-2 porcji, przy czym nie ma znaczenia, czy dany dzień jest treningowy, czy też nie. Jednorazowa dawka wynosi od 5 do 10 g czystego BCAA. Wielkość porcji zależy przede wszystkim od:

  • budowy ciała,
  • stopnia przygotowania organizmu do wysiłku,
  • masy ciała (wiele źródeł podaje, że na 10 kg masy ciała należy przyjmować od 0,5 do 1 g preparatu),
  • charakteru treningów,
  • diety.

Przeznaczenie

Z tych odżywek mogą korzystać zarówno osoby uprawiające sport wyczynowo, jak i amatorsko. Są one zalecane w rozmaitych dyscyplinach sportowych. Można wśród nich wymienić m.in.:

  • lekkoatletykę,
  • kolarstwo,
  • sporty zespołowe,
  • gimnastykę,
  • dyscypliny sylwetkowe i siłowe.

Należy także zauważyć, że z tych produktów mogą z powodzeniem korzystać zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

Aminokwasy BCAA – skład, właściwości, dawkowanie, przeznaczenie